Välkommen till Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening, DLV!

Aktuellt just nu:

Föreningens årsmöte hålls i år måndag 21 december kl 19 med videomötesprogrammet Zoom på grund av Covid-19-restriktionerna.

Mötet i år har inget inledande föredrag utan omfattar enbart årsmötesförhandlingarna och riktar sig därför enbart till föreningens medlemmar.
Den 26/11 postade vi till alla medlemar kalleslsen till mötet samt möteshandlingar.
Där finns också instruktioner för hur man ansluter till det digitala årsmötet.
Kallelsen till mötet hittar du också här.
Förslag till dagordning finns här.
Verksamhetsberättelse för 2019 finns här.
Om du är medlem och ännu inte fått utskicket kan du begära att få det via mejl till jack.valentin@telia.com.
Ange ärendet, ditt namn och din mejladress.
Till samma adress skall alla som vill delta i Zoom-mötet mejla namn och mejladress senast 15/12.
Länk till mötet erhålls då i ett svarsmejl.

DLV:s samrådssvar på detaljplaneförslaget med ett nytt hus i hörnan av Värtavägen-Sandhamnsgatan.

Huset skulle spoliera den värdefulla gatumiljön från utgången av Gärdets T-banestation mot arkitekt Léonie Geisendorfs studentbostadshus Fyrtalet.

DLV:s synpunkter på ny detaljplan för Hermods skola Värtavägen 65

och synpunkter på granskning av detaljplanen
Planbeskrivning för kvarteret finns här

DN 2018-12-16: Värtaverket har lämnat felaktiga uppgifter om utsläpp

DN 2018-12-17: Fler fel på Värtaverket – 52.000 ton kol redovisades aldrig

DLV:s samrådssvar på tillståndsansökan för vattenverksamhet Saltkajen i Södra Värtan

Staden avser att årligen frakta upp till 720 tusen ton avfall till Frihamnen för sortering

I Frihamnen har Exploateringskontoret anlagt ett masslogistikcenter (MLC) för sortering av förorenad jord och fyllnadsmassor.
Där kommer man att kunna hantera upp till 720 tusen ton massor per år.
Massorna ska efter sortering transporteras till deponier, i första hand med fartyg, men även lastbil eller tåg kan bli aktuellt. Exploateringskontoret söker nu tillstånd för att hantera farligt avfall inom MLC.

Antalet lastbilstransporter bedöms bli cirka 300 per dag.
Tillståndet är sökt för 20 år för att försäkra sig om att Staden hinner genomföra all sanering.

Läs Stadens beskrivning av projektet inklusive samrådsunderlag och frågor och svar om MLC.

Frågor och svar om projektet finns även här Samrådstiden varade till 2018-11-22.
Först efter detta datum hölls ett informationsmöte 2018-12-05, reportage se nedan.
Samrådesbrevets sändlista skickades till "Berörd samrådskrets" dit DLV inte räknades.

DLV fick information om ärendet från en uppmärksam medlem och samrådshandlingarna först 2018-11-16 från Exploaterngskontoret.
Läs Synpunkter på underlag for avgränsningssamråd inför tillståndsansökan enligt miljöbalken for hantering av förorenade massor m.m. i Frihamnen

Se reportaget på SVT:s hemsida: Grannar oroliga - giftiga schaktmassor ska sorteras i kvarteret

Läs reportagen i Östermalmsnytt:
720 000 ton byggavfall får grannar att rasa
Upprörda känslor under möte om byggavfall på Östermalm


Här vill Staden bygga 100 m höga silor


Tre silos 84-104 m över Lilla Värtans vatten byggs då Cementa flyttas hit. Verksamhet dygnet runt, dammigt, bullrigt, tunga transporter.

Nuvarande Betongindustris liknande verksamhet intill blir kvar.

Bunkerolja och LNG verksamhet läggs syd därom.
LNG-lager har högsta skyddsklass i Seveso-direktivet genom höga olycksrisker.

Fortum planerar flera nya silos för träflis söder därom samt ett nytt kraftvärmeverk 59 m ö h.

Tung trafik ökar 70 %, fartygstrafik 125 %, tåg med ca 20 %
DLV:s samrådssynpunkter
Företrädande boeende på Dianavägen

Foto: Råformat

DLV:s anslutningsöverklagande angående Stockholms Hamns buller i Värtahamnen - Frihamnen

DLV:s samrådssynpunkter på Nobelcenter på Blasieholmen

Presentation på DLV:s årsmöte 2015 av Österleden


Förenklat samråd om ett tydligare förhållningssätt till kulturmiljövårdens riksintresseområden


DLV:s granskning av ny detaljplan för kv Ordonnansen 5 o 6


Lyssna på radioinslaget Grönytan sällsynt när hus byggs tätare


Stadsbyggnadsnämnden godkände bostadstornet och Exploateringsnämnden gav rabatt på markpriset

Lite överraskande ville både MP och S i särskilda yttranden ha den ursprungliga, 30 m högre byggnadshöjden.
Några betänkligheter angående röken från Fortums skorstenar protokollfördes inte.
Protokollsutdraget från Stadsbygnadsnämndens möte hittar du här

Ett perspektiv på dagens bostadbyggande med Herzog & de Meuron som arkitekter och Oscar Properties som byggherre och 1930-talets med Hakon Ahlberg som arkitekt och Olle Engkvist som byggherre kan man få genom att se filmen Goda bostäder fostra goda medborgare

Stadens längtan efter höga bostadshus manifesterades även i Exploateringsämnden som gav Oscar Properties kraftig rabatt på markpriset som är mindre än hälften av normalpriset i Norra Djurgårdsstaden enligt DN 20140222.

I Utställningsutlåtandet kan man exempelvis läsa:
"Fortum Värme yrkar att tillåten bygghöjd inte ska få överstiga 100 m. Överdelen av den föreslagna byggnaden kommer att vid vissa vindriktningar träffas av en synlig rökplym och även lukt från rökgaserna kan förekomma. Sannolikheten för att boende kommer att uppleva oro och olägenheter i miljöbalkens mening är överhängande."


Notera den korta skuggan på bilden till höger, den når inte ens fram till Gasverksvägen. Ett oavvisligt villkor för bygget bör vara att visa hur denna korta skugga skall förverkligas.


Källa: Oscar Properties © Herzog & de Meuron.




Färdplan för ett Sverige utan nettoutsläpp av växthusgaser 2050

Naturvårdsverket har på Regeringens uppdrag utarbetat en färdplan för ett Sverige utan nettoutsläpp av växthusgaser år 2050.
Stockholms Stad har en liknande plan.
Läs om dessa planer och DLVs yttrande över dem.





Österleden, nu under nytt namn

Den Österled som vi trodde gick i graven 1997 tillsammans med "Dennispaketet" har återuppväckts och presenteras i Åtgärdsvalsstudie-Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö
Läs om dessa planer och DLVs yttrande över dem.



Gigantiskt hus i kvarteret Stettin 7

Oscar Properties avser bygga ett gigantiskt hus i kvarteret Stettin 7 intill Ladugårdsgärdets Sportfält alldeles inpå Kungliga Borgen.

Huset har formats som ett nytt berg norr om Borgen och kommer inte minst kvälls- och nattid att dominera hela landskapsbilden med fönsterljus.

Borgen och Drottningbergets miljö skadas påtagligt. Alléträden längs Sandhamnsgatan tas bort. vilket medför en betydande miljöpåverkan och DLV kräver att detta redovisas i en ny fördjupad MKB.

Läs DLVs synpunkter på planförslaget och komplettering av synpunkterna.



Sverige utan nettoutsläpp av växthusgaser 2050

Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag tagit fram ett underlag till en färdplan för ett Sverige utan nettoutsläpp av växthusgaser 2050.
DLV har lämnat synpunkter på denna färdplan


Läs om hanteringen av flytande naturgas (LNG) till färjetrafiken


DLV kräver att trafiken med flytande naturgas (LNG) till Loudden stoppas

Se videon från en LNG-tankbilsexplosion i Kina 2012



Läs om transport av farligt gods i Norra Länken

Att allt skulle kunna köras i Norra länken kanske passar Sten Nordins politiska agenda, men det stämmer inte med verkligheten.
Sten Nordin: "Farligt gods måste gå att köra under överdäckningen i Hagastaden. Man får hitta en lösning"

DLVs förslag för att minimera bullernivå och utsläpp till luft från hamnverksamheten

DLVs yttrande till Mark- och miljödomstolen beträffande möjligheterna att uppnå lägsta möjliga bullernivå och utsläpp till luft

Fortum har startat bygget av ett nytt kraftvärmeverk i Värtan

DLV har förgäves föreslagit bättre förläggning av verket än att klämma in det med skohorn i Värtan, det för Fortum billigaste alternativet.

Förläggningen nära bostäder strider mot Boverkets rekommendationer (1000 m).
Det nya verket stryper spridningsvägar och hotar de välkända ekarna

Till verket hör en ny hamn för biobränslen dit man räknar med att kunna ta in oceangående fartyg med biobränslen från andra sidan Atlanten(!).

Bullerskydd av Warsavas typ byggs inte vid Norra Länken


Vid Norra Länkens mynning vid Ängsbotten vill staden bygga högt.
Närmast motorvägen byggs studentbostäder som buller-, avgas- och partikelplank

Ursprungligen hade man tänkt bygga en skärm av samma typ som nu byggs i Warzava (bilden t.h.) men av kostnadsskäl ströks planerna.

Läs om stadens missar med avveckling av Loudden som oljehamn och den missade chansen till bostäder på Loudden

Läs DLVs förslag hur Oxenstiensgatan bör utformas

DLVs Samrådsyttrande över Södra Värtahamnen

DLVs synpunkter på Länsstyrelsens rapport Klimat- och energistrategi för Stockholms län

Fortums utbyggnadsplan dödar hundraåriga ekar

Utbyggnad av nytt scenhus vid Cirkus kräver att ekar fälls

Skyskrapa där stora gasklockan nu står?

DLVs yttrande över MÖDs tillstånd till hamn- och vattenverksamhet i Värtahamnen

DLVs yttrande över Miljödomstolens dom rörande tillstånd till hamnverksamhet m.m. i Värtahamnen-Frihamnen

DLVs överklagande till Regeringsrätten angående Norra Djurgårdsstaden etapp 1

EU-dom ger DLV talerätt även i frågan om Fortums nya kraftvärmeverk, se sidan om miljöföreningars talerätt

DLVs synpunkter på förslag till detaljplan för del av Svea Artilleri (f.d. Svea Fanfar)

Förbundet för Ekoparken tilldelar DLVs ordförande Per Schönning hedersdiplom

DLVs yttrande över förslag till tilläggsplan för del av Norra Länken

Planer på punkthus i biologiska spridningsvägen vid Kampementsgatan på Gärdet

Läs DLVs brev till exploateringsnämnden om bebyggelsen (Word-format)

Folder om kraftvärmeverket i Word-format
Norra länken
Pirutbyggnad mm i Värtahamnen (pdf-fil med samrådsunderlag)
Trafikplats vid Hjorthagen