| Klimat och energi - färdplan för att minska utsläpp av växthusgaser 
	 Bakgrund (eller katten på råttan, råttan på repet ...)
 
 Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier 
  för att åstadkomma låga koldioxidutsläpp.
 
 EU-kommissionen har presenterat ett meddelande om en färdplan för EU för en konkurrenskraftig och 
koldioxidsnål ekonomi till 2050. Syftet är att uppfylla målet att minska EU:s utsläpp med 80-95 procent till 2050.
 
 I klimatpropositionen (prop. 2008/2009:162) aviserade regeringen mål för 2020 och en vision 
om att Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning 
utan nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären 2050.
 
 På  Regeringskansliets hemsida  finner man
 
     uppdraget till Naturvårdsverket att ta fram en färdplan länk till Naturvårdsverket där färdplanen med bilagor m.m redovisas inkomna remisssvar SMHIs sammanställning av nuläget inom klimatområdet samt en rapport som dock inte uppdaterats med avseende på IPCCs rapport i september 2013
 
	 Stockholm har också en färdplan för en fossilbränsefri stad 2050
 
 På Stockholms stads hemsida finner man 
 
    Stockholms färdplan 2050 - fullständig resp i sammanfattning   åtgärdsplan för klimat och energi 2012 - 2015 med utblick till 2030 genomförda åtgärder för minskade växthusgasutsläpp beräkning av växthusgasutsläppen klimatanpassning 
 Problemet med de officiella beräkningarna av Sveriges kliumatgasutsläpp är att 
mycket sopas under mattan med hjälp av "kreativ bokföring".
 Vissa städer har ambitiösa mål när det gäller utsläpp av växthusgaser; Stockholm har målet att vara fossilbränslefritt 2050.
 En rapport från London School of Economics 
refererad i SvD visar att Stockholm på flera punkter ligger efter andra storstäder. 
Forskarna pekar framför allt på två utmaningar för Stockholm: resandet och energi- och resurshushållningen.
 Samtidigt satsar Trafikverket på nya motorvägar som Förbifart Stockholm och Österleden vilka inte är förenliga med klimatmålen.
 
 Läs i stället i DLVs remissvar
 DLVs synpunkter på Naturvårdsverkets Färdplan
 DLVs synpunkter på Stockholms stads färdplan
 Bakgrundsmaterial från en föreläsning på Stockholms Universitet
 Motion om etanol som fordonsbränsle till Klimataktions årsmöte
 
 
 |