Östlig förbindelse läggs på is i brist på finansiering
DLV har tryckt på att biltrafik i Stockholms innerstad skulle öka med byggande av Österleden /Östlig förbindelse i Trafikverkets första
förslag vid Stockholmsförhandlingen. Leden skulle utan tvekan betraktas som en infartsled till innerstaden.
DLV delar Vägverkets ståndpunkt i Publikation 2003:40, ”Österleden: Uppfyller ej projektets ändamål.
Avlastar inte infartsleder. Ökar inte tillgängligheten i länet. Utgör inte förbifart för långväga trafik.
Stärker ej regionala tillväxtcentra.” Leden skulle i Stockholm sprängas under Nationalstadsparken. DLV avstyrkte.
Trafikverket har nu överlämnat förslag till nationell plan period 2018-29 för transportsystemet för till regeringen.
”Eftersom projekt Östlig förbindelse inte längre finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan för
transportsystemet kommer projektet att avslutas i samband med att regeringen i vår fattar beslut om ny nationell plan”,
meddelade då Sverigeförhandlingen.
DLV anser leden ska strykas från ÖP men kan prövas i Nacka/Värmdö-Lidingö-Danderyd.
Eldriven färja för fotgängare /cyklister bör prövas Nacka-Södra Djurgården, vid
Sjöfartsverket eller östra Beckholmens brygga. Snabbspårväg bör byggas till Orminge och Gustavsberg.