Östlig förbindelse läggs på is i brist på finansiering

DLV har tryckt på att biltrafik i Stockholms innerstad skulle öka med byggande av Österleden /Östlig förbindelse i Trafikverkets första förslag vid Stockholmsförhandlingen. Leden skulle utan tvekan betraktas som en infartsled till innerstaden.

DLV delar Vägverkets ståndpunkt i Publikation 2003:40, ”Österleden: Uppfyller ej projektets ändamål. Avlastar inte infartsleder. Ökar inte tillgängligheten i länet. Utgör inte förbifart för långväga trafik. Stärker ej regionala tillväxtcentra.” Leden skulle i Stockholm sprängas under Nationalstadsparken. DLV avstyrkte.

Trafikverket har nu överlämnat förslag till nationell plan period 2018-29 för transportsystemet för till regeringen. ”Eftersom projekt Östlig förbindelse inte längre finns med i Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet kommer projektet att avslutas i samband med att regeringen i vår fattar beslut om ny nationell plan”, meddelade då Sverigeförhandlingen.

DLV anser leden ska strykas från ÖP men kan prövas i Nacka/Värmdö-Lidingö-Danderyd. Eldriven färja för fotgängare /cyklister bör prövas Nacka-Södra Djurgården, vid Sjöfartsver­ket eller östra Beckholmens brygga. Snabbspårväg bör byggas till Orminge och Gustavsberg.