Till Stadsbyggnadsnämnden i Stockholm
Registraturen
Box 8314
104 20 Stockholm
Samrådsyttrande
från
Djurgården-Lilla Värtans
Miljöskyddsförening
över program för del av kv. Svea Artilleri,
Ladugårdsgärdet, S-Dp 2004-16802-54, avseende
nybyggnad
för Kungliga Musikhögskolan (KMH) m.m.
Inledning
Åtskillig tankemöda har av kontoret ägnats
gestaltningen av förslaget till nybyggnad för
Kungliga
Musikhögskolan och de angränsande bostadsbyggnaderna.
Bättre skulle varit att genomföra planeringen i
rätt
ordning, d.v.s. att inleda med ett gediget studium av
planeringsförutsättningarna och en strategisk
miljöbedömning. Föreliggande
förslag är
oacceptabelt och måste avvisas på
åtminstone sex
grunder:
- Bristande hänsyn till kulturskyddade byggnader
- Bristande hänsyn till Stockholms grönstruktur
- En betydande del av de nya bostäderna kommer att bli
svårt bullerstörda
- Bristfälligt säkerhetstänkande
- Majoriteten av de ny bostäderna kommer att få
otillfredsställande ljusförhållanden
- En långt ifrån försumbar del av
befintliga och nya
bostäder i Starrbäcksängen kommer att
få
avsevärt försämrade
ljusförhållanden.
Allt detta framgår med full tydlighet av startpromemoria,
programsamrådsmaterial och MKB; jmf. bl.a. avsnittet
"Mål
och intressen" i MKB. Vi finner det anmärkningsvärt
att SBK
trots detta väljer att föra fram planerna och
kräver att
seriösa alternativ, inklusive en flyttning av KMH, utreds och
redovisas offentligt. Denna utredning bör även
anlägga
ett större perspektiv, där GIH:s lokalbehov
inkluderas.
Kulturskydd
Kulturskyddet av stallet, ridhuset och den tillhörande villan
måste givetvis respekteras. Så sker inte i
förslaget:
dels avser man att utan diskussion riva villan, dels kommer stallet och
ridhuset (eventuellt ombyggda och förvanskade) att
fullständigt försvinna, inklämda i KMH:s
massiva
nybyggnad. En rivning skulle dessutom utgöra ett prejudikat:
alla
hänsyn måste stå tillbaka för
bostadsbyggande.
Står Sophiahemmet på tur?
Kommer delar av KTH - t.ex. den inte särskilt yteffektiva
huvudbyggnaden - att rivas för att ge plats för
bostäder?
Vi konstaterar vidare att Stockholms Stadion - i Nationalstadsparken -
kommer att framstå som närmast dvärglik i
jämförelse med såväl
Musikhögskolans byggnad
som Wolodarskis Pitt (även känd under pseudonymen
Svea Torn)
i Starrbäcksängens bostadsområde
på östra
sidan av Lidingövägen.
Grönstruktur
I materialet talas på flera ställen om
institutionsbältet och KMH:s placering i detta.
Karakteristiskt
för institutionsbältet är dock
måttlig skala och
"hus i park". Detta gäller i högsta grad GIH och
Sophiahemmet, men även f.d. Allmänna BB och KTH. Som
beskrivning av planerna för Svea Fanfar är det dock
synnerligen missvisande. Här handlar det i stället om
höga och massiva byggnader (av vilka endast KMH är en
institution), med ett tämligen blygsamt inslag av
grönska. I
planerna förutsätts avverkning av i stort sett all
befintlig
vegetation, vilket avses kompenseras med viss nyplantering, dels inne i
det nya området, dels längs
Lidingövägen.
De nya träden inne i området är en
självklarhet
för trivseln, men utgör ingen ekologisk
ersättning
för de borttagna träden. Planteringen längs
Lidingövägen bör nog betraktas som en
orealistisk
arkitektfantasi: gamla träd längs
Lidingövägen har
dött eller är döende, nyplanterade
träd
utanför Starrbäcksängens kontorsbyggnad har
dött
och alla spår efter dem undanröjts. Det finns ingen
anledning förvänta sig större
framgång med en
nyplantering längs det nya området.
Oberoende av om någon nybebyggelse kommer till
stånd eller
inte, stöder vi förslaget om en ekodukt över
Lidingövägen. Denna bör göras
så stor som
möjligt, vilket innebär att den bör
sträcka sig
över hela bergskärningen mellan uppfarten till GIH
och
Fiskartorpsvägen och (minst) motsvarande på
vägens
andra sida.
Buller
Bullersituationen i hörnet
Valhallavägen/Lidingövägen är
synnerligen
besvärlig. Någon förbättring
är knappast att
vänta - snarare tvärtom:
enligt stadens planer för trafikplatsen vid Hjorthagen och
hamnavfarten kommer trafiken på
Lidingövägens
södra del att öka från dagens c:a 40.000
fd/dygn (detta
är den siffra som uppges i samrådsmaterialet; enligt
SWECO
Viak:s MKB för utbyggnad av GIH (Stockholm 2006-02-14)
passerar
enligt Trafikkontoret ungefär 34.000 fordon utanför
planområdet. Kanske borde staden börja med att enas
med sig
själv om trafikens omfattning ...?) till ungefär
52.000
fd/dygn - detta trots tillkomsten av Norra Länken. (Det
bör
f.ö. noteras att den halvering av trafiken som man tydligen -
felaktigt och mot bättre vetande! - hållit fram som
lockbete
för KMH inte skulle leda till mer än 2-3 dB
sänkning av
bullret; en sådan ändring är knappt
hörbar.) I det
närbelägna Starrbäcksängen har man,
precis som
på andra trafikstörda platser, skärmat av
bostäderna mot Lidingövägen medelst en
bullerdämpande kontorsbyggnad. Staden tycks nu ha
övergivit
denna princip: både vid Essingeleden och
Lidingövägen
planeras lägenheter med synnerligen höga
bullernivåer
vid fasad. Att bygga en slum kunde kanske vara en acceptabel
åtgärd under adertonhundratalet, men att
göra det
på 2000-talet framstår som
häpnadsväckande
cyniskt. Den enda godtagbara bebyggelsen mot
Lidingövägen
utgörs av kontorshus eller liknande.
Slutsatsen blir alltså att åtminstone en
fjärdedel av
de tilltänkta bostäderna måste omvandlas
till annat
ändamål. Rimligt är att Akademiska Hus
genomför en
samplanering med GIH, där man också önskar
utvidga.
För att göra främst KMH:s byggnad, men
även
bostadsdelen, mindre massiv planeras genomgående
öppningar,
bl.a mot Lidingövägen. Dessa kommer, precis som
öppningen mot den bullerstörda
Valhallavägen, att
släppa in buller även i områdets inre.
Försiktigtvis presenterar SBK inga bullerberäkningar.
Till kontorets och nämndens uppbyggelse ber vi få
erinra om
artikeln "Trafiken stör trots bullerplank" i SvD den 16 april
2006; se färska resultat
på http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12387292.asp.
Det
är inte ofarligt för hälsan att permanent
vistas i
bullriga miljöer.
Säkerheten
Då Värtahamnen anlades hade den karaktären
av uthamn,
på betryggande avstånd från Stockholms
bostadsbebyggelse. Idag, 130 år senare, ligger den
fullständigt felplacerad i Stockholms innerstad. En
följd av
lokaliseringen är att Tegeluddsvägen,
Lidingövägen
och Valhallavägen trafikeras av ett stort antal fordon med
brännbar, explosiv eller giftig last. Enligt
länsstyrelsens
direktiv skall risksituationen bedömas vid exploatering inom
100
meter från transportled för farligt gods.
Personintensiva verksamheter bör inte lokaliseras
närmare
än 75 meter om de kommer att inrymma människor som
kan ha
svårt att genomföra en snabb utrymning. Dessa
aspekter har
inte beaktats i planen trots att avståndet mellan
Lidingövägen och KMH:s och de närmast
vägen
belägna bostädernas fasader understiger tio meter.
Kanhända ställer kontoret sitt hopp till Norra
Länken?
Stadens politiker syns f.n. vara överens om att trafikanter
hellre
bör brännas till döds i tunnlar än
på ytvägnätet (en konsekvens av
denna
inställning är att man tillåter
bensintransporter i
Södra Länken). En olycka, liknande den i Mont
Blanc-tunneln,
torde dock avsevärt minska Länkens
popularitet - under
förutsättning att den över huvud taget
kommer till
stånd: eftersom Vägverkets nuvarande planer endast
obetydligt skiljer sig från de planer som för snart
ett
decennium sedan underkändes av Regeringsrätten,
bör
sannolikheten för ett förnyat avslag vara
hög.
Under alla förhållanden kommer Norra Länken
att
stå klar tidigast 2015. Skall boende, arbetande och
studerande
inom området Svea Fanfar riskera livet fram till dess?
Ljusförhållanden
Exploateringsgraden i förslaget är alldeles
för
hög. Detta leder dels till höga byggnader, dels till
korta
avstånd mellan byggnadskropparna. Det är uppenbart,
även vid en ytlig granskning, och stöds av
solstudierna
från Brunnberg och Forshed, att en mycket stor del av
bostäderna kommer att få helt
oacceptabla ljusförhållanden.
Aleksandr Wolodarski har i andra sammanhang (t.ex.
Starrbäcksängen) uttalat sig till
förmån för
en tät bebyggelse, liknande den i Neapel eller Venedig,
eftersom
detta skulle medföra positiva sociala effekter. Här
finns
dock ett stort problem: ljuset i Neapel skiljer sig dramatiskt
från ljuset i Stockholm. Neapels gränder kan
därför inte oförändrade
överflyttas till
Stockholm.
Vidare gäller att fasaden mot öster kommer att torna
upp sig
likt en medeltida borg över Starrbäcksängens
bostäder och lägga många av dessa i skugga
under
en stor del av dagen.
Utöver det ovanstående vill vi ta upp
följande frågor:
Exploateringsgraden
Programmaterialet vacklar mellan två argument: å
ena sidan
hänvisas till institutionsbältet på
Valhallavägens
norra sida, å den andra talas om hög täthet
och
stadsmässighet ("urbanitet"). Utgångspunkten synes
vara att
Valhallavägens södra sida karakteriseras av
stadsmässighet, men understundom beskrivs även
Gärdesstadens södra del i dessa termer. Klart
är att man
- med ljus och lykta - söker argument för
hög
exploatering av det aktuella området - och hög
exploatering
är vad det handlar om: husen i det nya
området avses
bli sju våningar höga, men trots detta inte
högre
än husen på Valhallavägens södra
sida.
Detta torde bara vara möjligt om man dels arbetar med
en
låg takhöjd i lägenheterna (240 cm? 220
cm?), dels
avser att schakta bort i stort sett allt berg och all jord
från planområdet. Planmaterialet tiger på
denna
punkt. (Möjligen kan något i den här
vägen
utläsas ur första stycket sidan 14 i MKB.)
Den höga exploateringsgraden - vilken dessutom synes ha
ökat
under resans gång - skall finansiera KMH:s bygge. Enligt
uppgift
har KMH av Akademiska Hus garanterats en hyra om 32 miljoner kronor -
precis ovan smärtgränsen - förutsatt att
Högskolan
själv inte orsakar några fördyringar. Vad
händer
om det visar sig att exempelvis
bullerskyddsåtgärderna inte
är tillräckliga? Skall KMH betala eller blir det
bostäderna som får ta smällen? Kommer
kostnaden att
drabba hyresgästerna eller blir det skattebetalarna
som
än en gång skall betala notan? Dessa
frågor får
inga svar.
Gestaltningen
Som inledningsvis framhölls har SBK uppenbarligen vinnlagt sig
om
gestaltningen, där man försökt
åstadkomma en sorts
övergång från Stadions till
Starrbäcksängens
arkitektur. Märkligt nog har detta resulterat i
något som
flera personer, oberoende av varandra, karakteriserat som
"Stalinarkitektur" eller "Inspirerat av Albert Speers planer
för
Germania". Omdömet avser i första hand
entrén
från Valhallavägen.
Kanske har arkitekten gripits av storhetsvansinne? Vid
samrådsmötet hade han den dåliga smaken
att
jämföra den trädkantade gräsmattan
i områdets mitt med Piazza Navona i Rom. Proportionerna må vara
likartade,
men där upphör likheten: piazzan - spåren
efter Circus
Domitianus - med dimensionerna 270x55 meter omges av antika fasader,
bl.a Sant'Agnese in Agone, och hyser såväl
fontäner som
skulpturer (Fontana dei Fiumi, Fontana di Nettuno och Fontana
del
Moro). Att jämföra detta med en gräsmatta av
storleken
c:a 110x22 meter är ganska magstarkt. Dags för time
out?
Kopplingen till
Nationalstadsparken
I förslaget betraktas gc-bron över
Lidingövägen som
en potentiell förbindelse till Nationalstadsparken. Man
bör
notera att brons norra fäste ligger inom
GIH:s område
och att vägen över området bort till
Lilljansskogen
på intet sätt har karaktären av
entré till
Parken.
Sammanfattning
Vi instämmer till fullo i de krav som framförs av
Förbundet för Ekoparken:
-
planprogramförslaget avskrivs helt i sin nuvarande form
-
en miljöbedömning måste göras,
innebärande
bl.a. att alternativa lösningar inklusive utveckling av
befintlig
bebyggelse utreds
-
Akademiska Hus och Vasakronan uppmanas att i samarbete med staden
genomföra en översiktlig studie av området Artillerikasernen - GIH.
Studien skall ske i dialog med företrädare
för allmänna intressen och i samråd med
länsstyrelsen.
E.u. för Djurgården-Lilla Värtans
Miljöskyddsförening och för egen
räkning
Claes Trygger, v ordf DLV
Artillerigatan 78
115 30 STHLM