Djurgården-Lilla Värtans
Miljöskyddsförenings verksamhetsberättelse för år 2013
Föreningen
har aktivt agerat för att bevara och förbättra miljön och hindra miljöstörande
verksamheter i vårt område. Styrelsen har utöver årsmötet träffats 5 gånger
för att diskutera och besluta om aktioner i aktuella frågor, planera på längre
sikt och göra medlemsutskick. Därtill har Östermalms stadsdelsnämndsmöten och flera
samrådsmöten bevakats, många skrivelser avfattats och remisser besvarats. Under
året har samarbetet fortsatt med andra medlemsorganisationer inom FFE, Förbundet
för Ekoparken.
Samma
ärenden som året innan präglade verksamheten för DLV. Men ett nygammalt och
allvarligt hot mot hälsa och miljö inte minst på Östermalm dök upp då extremt
explosiv och brandfarlig gas komprimerad till 1/600 del av normal storlek fick
transporteras av tankbilar med släp till Loudden.
Gasen, nedkyld till -162 grader, transporteras förbi Östra station, KTH,
Stadion och Hjorthagen. Länsstyrelsen avsäger sig ansvar men tillåter transport
i Norra länkens tunnel då den öppnas 2015. DLV upplyste stadens förvaltningar
inklusive Östermalms stadsdelsnämnd, Trafikverket och MSB om riskerna men ingen
åtgärd vidtas trots att säkerhetsbestämmelser ej finns
för dessa transporter. Allvarliga explosioner har hänt runt om i världen och
finns bl a dokumenterade på video från Kina. Just
dessförinnan blev en omfattande spansk rapport klar om olyckor vid gastransport
nu förbjudna att köra genom spanska samhällen. Där beräknas skyddsavstånd för
explosionsrisk till 1250 meter!
DLV
har invänt mot detaljplaner för både kvarteret Ängsbotten 6 där bl a studentbostäder avses byggas intill tunnelöppningen
för Norra länken och Stettin 7 där bostäder m m avses
byggas invid Borgen med bl a hänvisning till farorna
med LNG-transporterna till Loudden tre gånger per dygn.
Vi
har kämpat för att skyddsavstånd till boende ska införas vid Värtaverkets
Seveso II-anläggning. Vi har även försökt finna sätt att i Mark- och
miljödomstolen få igenom avgifter så att fartyg i hamn ej
bullrar eller förorenar miljön.
Läckage
av stadsgas med 53 % metanhalt från ledningsnätet var 29 % enligt miljörapport
för 2012 Det innebar dubbelt så stor klimatpåverkan per energienhet jämfört med
Hjorthagens kolkraftverk. Vi anser att det är ofattbart att tillstånd har
givits! Det förklarar också de ständigt höjda gastaxorna.
Stadsbyggnadsnämnden
godkände plan för ett högt hus i kv Väbeln 2 vid Jerum. Detta gick sen ej att överklaga trots att huset avses byggas i den
”getingmidjan”, Nationalstadsparkens smalaste del.
Stockholms
stadsbyggnadskontor sänkte den föreslagna höjden på Hjorthagstornets byggnad
till 140 meter. Då borde takfots-höjden ligga på +160 meter men våningar tillåts
nu till +165 meter. Hjorthagstornet skulle ha ca 85 % av nuvarande Gasklockans
bredd men vara 40 % högre. DLV ansåg att det förut 170 meter höga tornet på en
ca 20 meter hög bergsklack hade en förödande inverkan på stads- och
landskapsbild. Stadens fotomontage gav en felaktig proportion på tornet.
Stadens jämförelser nu är ändå ej rättvisa då
Hjorthagstornet tecknas vitt medan den betydligt lägre Gasklockan är mörk och
då framträder tydligare. Det går att måla klockan ljus också!
Skyskrapan
planeras bli 47 resp 5 meter högre än Värtaverkets
skorstenar där den lägsta ligger ca 600 och den högsta ca 750 meter bort. Röken
rymmer farliga utsläpp från industriell förbränning. Ofta stryker rökplymerna
tätt inpå taken på husen på Gärdet, åt olika håll och slår även kraftigt nedåt
– ca 50 % av tornet riskerar att utsättas för rökplymerna – ej
bara 14 % som anges i MKB.
Solstudierna
redovisade i MKB för olika tidpunkter på året är missvisande. Sommar-fotot från
Gasklockans på 100 meter i samma handling anges skugga lika långt som skuggan
anges nå vintertid från Hjorthagstornets 140 meter! MKBn
är undermålig och miljörisker underskattas.
Detaljplan
har tagits fram efter markanvisning, som DLV tidigare invänt kunde ha
person-politiska kopplingar, före de krav, som ska gälla för Norra Djurgårdsstaden
som miljöstadsdel. Byggherren har dock på en frivillig basis åtagit sig att
uppnå de krav som ställts i senare etapper, anger staden men ny
bygglagstiftning förbjuder kommunerna att ställa särskilda egna miljökrav på
byggnader.
Samma
byggare som för Hjorthagstornet fick igenom ny detaljplan för kvarteret Stettin
7. En hög vägg mot norr och en byggnad som helt förringar kungliga Borgen vid
Ladugårdsgärde. Vi och Stadsmuseet gör bedömningen att det medför en så
betydande miljöpåverkan ur kulturhistorisk synvinkel att en MKB är nödvändig.
Nationalstadparken med sina höga värden och känslighet i stadsbilden gör att de
föreslagna förändringarna ingående bör studeras och redovisas i en analys som
tittar både på stadsbild, siktlinjer och hur Nationalstadsparkens övriga värden
påverkas.
Sveriges
Television diskuterar med Stockholm stad om att lämna TV-huset och att man kan
bygga 1000 bostäder där mot att TV får bygga ett stort mediahus
vid Oxenstiernsgatan. Då ingår att staden får spränga bort Göta Livgardes Park
för Spårväg City söder om Radiohuset. Miljön tar stryk!
Den
3 december inbjöd Södertälje Hamn till samråd angående ombyggnader för att
kunna ta över oljehanteringen från Louddens och Bergs i Nacka oljehamnar. DLV
har då ställt sig bakom detta. Men två dagar senare beslöt mark- och miljödomstolen
att avslå överklagandena från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, oss
och Stockholms stad av länsstyrelsens beslut att tillåta oljebolagens verksamhet
på Loudden t o m 2030, som även Stockholms Hamnar, SH,
ville. Tillståndet medger mer än en fördubbling av dagens hantering. SH ville
även ha kvar fartygsbränslebunkring.
Vi
har ställt oss positiva till att ett konstsnöspår anläggs runt Ladugårdsgärde
men negativa till de hårdrockskonserter, som ska hållas på Gärdets Sportfält och
nedanför Borgen i maj och juni 2014.
DLV
har svarat på remiss om AB Fortum Värmes redovisning av prövotidsfrågor i aktbilaga 160 i mål M 1821-07 avseende utsläpp till luft av
lustgas från KVV6, utsläpp till luft av kvicksilver från KVV6 och KVV8 samt av
köldmedia från värmepumparna i kv Nimrod.
Vi
har svarat på remiss om Trafikverkets rapport Åtgärdsvalsstudie –
Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö (TRV 2013/15692), dvs bil- båt- och spårtrafik i denna delen.
Vi
har svarat på remiss om Stockholm Vattens Vattenverksamhet före schaktning m m samt nedläggning av dagvattenledning i Husarviken. Det
borde behandlas i miljödom, ej bara som anmälan.
Vi
har svarat på remiss om Utställning Järnvägsplan Spårväg City
Djurgårdsbron-Frihamnen + MKB Dnr TRV2013/27622, Stockholms kommunstyrelse och
Trafikverket. Flera miljöhot finns.
Vi har svarat på remiss om förslag till ändring av direktiv 2011/92/EU om bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt M2012/3383/Nm. Exempel ges på skadlig påverkan.
Vi
har svarat på remiss om Samordnade bullerregler för att underlätta bostadsbyggandet
- Delbetänkande av Bullersamordningsutredningen (SOU 2013:57).
Vi var starkt kritiska till lägre krav.
Regeringen
har tillsatt en utredning om att överklaga bygglov ska kosta pengar – är detta
ett hot? Man avser även att minska på miljökraven på byggnader. Försämringar av
strandskyddet och fritt byggande av större friggebodar utreds även. Det leder
till sämre boende-, natur- och kulturmiljö!
Stockholms
landstings blå ledbussar av både äldre och nyare modell avger
i flera fall starkt och mycket skadligt lågfrekvent buller upp mot fasader i
framför allt innerstaden. Enligt tidigare dom i mark- och miljödomstolen
lovade SL att de nya bussarna skulle vara tystare. Så har det inte blivit.
DLVs styrelse har beslutat att inköpa en skrivare som p g a ökade kostnader för att externt trycka upp utskicken
snabbt borde betala sig.
DLVs årsmöte inleddes med föredrag av Henrik Waldenström
från WWF, fågelskådare och initiativtagare till Nationalstadsparken berättade
om ”Nationalstadsparken – unik park i hotat landskap”.
STYRELSEN