DLV, c/o Per Olof
Fredriksson, Sa
tel 783 03 28, www.dlv.se e-mail pofredriksson@live.se
ÅRSMÖTE med FÖREDRAG
Välkomna till Kyrksalen, Dianavägen 8-10 i Hjorthagen
2013 års möte inleds med att Henrik Waldenström från WWF, känd fågelskådare och initiativtagare till
Nationalstadsparken m m visar bilder och berättar om ” Nationalstadsparken
– unik park i hotat landskap”. Stockholms stads eviga naggande i kanten av
parken har på senare år utvecklats till en exploatering av allt större del av
parkområdet.
Få har som Henrik engagerat sig i Stockholms gröna
värden, varit med och bildat miljöföreningar och verkat för en varsammare
utveckling av Stockholms stad. Många har åkt med båtar i skärgården och fått
lyssna och se på vårt fantastiska fågelliv berättat av Henrik under färden.
Det blir säkert tillfälle till många intressanta
frågor och diskussioner.
-
Transporterna med explosiv LNG rakt genom Östermalms bostadsområden och
skolor
-
Planerna för nya delar av Norra Djurgårdsstaden österut längs
Husarviken tar form
-
Värtahamnens fortsatta exploatering – mest kontor – blir det minskning
av hamnbullret?
-
Louddens oljehamn vill expandera och vara kvar till 2030 – DLV agerar
för kortare tid
-
De gamla jätteekarna samt unika träd måste skyddas – skydd från 1935
respekteras ej
-
Staden tvekar ännu om Hjorthagstornet - NEJ TILL TORN! - knapp utges
Därefter vidtar årsmötesförha
ALLA ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!
Har
Du förslag på nya styrelseledamöter? Ring då till Bitte Liberg tel 08-84 30 88
ordföra
Vill
Du gå med i Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening? Årsavgiften till DLV
är för pensionär/studera
Aktuella frågor våren 2013
Återigen
går de farliga gastransporterna genom innerstadens gator ut till Loudden
Sen
i januari i år går de farliga gastransporterna genom innerstaden från Nynäshamn
ut till Loudden. Denna gång är det Jättelika tankbilar med släp med flytande
fossilgas nedkyld till minus 162 grader för att göra gasen flytande (LNG). I
Loudden tankas en bunkerbåt med den extremt explosiva gasen bara 100 meter från
Lidingöbros bostadsområde. Ingen information hade gått ut till de boende innan
vi informerade dem om detta i slutet av mars.
Vi
tog genast kontakt med länsstyrelsen och MSB (Räddningsverket) men de tänker
inte göra något så vi har tagit kontakt med Trafikverket och Östermalms
stadsdelsnämnd/-förvaltning och kräver att transporterna måste stoppas.
Nyligen
välte en tankbil med LNG på en motorväg i Kina. Vägen stängdes av. Många
bilister tog fram sina mobiler och filmade på långt avstånd. Brandkåren kylde
tankbilen på plats. De filmade också från hög höjd. Plötsligt hörs en smäll och
ett stort grått fruset moln brer snabbt ut sig längs vägen. Människor flyr i
panik. Sen hörs en ny smäll när osynlig och luktlös LNG, som strömmat ut under
tiden exploderar med sån kraft att filmarna tappar mobilerna av tryckvågen på
långt avstånd. Männikor dödas och bilar bränns. Tankbilen brinner ännu i ett
dygn.
Det
är ofattbart att dubbelt så stora tankbilstransporter med LNG får gå tre meter
från skolor, bostäder och T-banestationer i Stockholm utan att någon myndighet
ingriper. Stadsdelsnämnd och förvaltning vill ej ens
behandla eller ta ställning i frågan trots att man ska göra det enligt Trygghets-
och säkerhetsprogram för Stockholms stad 2013-2016!
Lidingö bjuder in till
samråd om alternativa planprogram för Torsvik-Lidingö
centrum
Lidingö
låter medborgarna tycka till om 5 olika utformningar av området från
Lidingöbron till Centrum med allt från 1 300 till 2 800 nya bostäder. Det beror
på om hela eller delar av Södra Kungsvägen på sträckan överdäckas förenat med
om spårvägen ska dras via Centrum eller ej. Samråd
sker i stadshuset den 14 maj och 1 juni. Svar
lämnas senast 16 juni till ct@lidingo.se
Stockholms
stad har inte samma ödmjuka inställning till sina invånare och staden driver
rent skoningslöst igenom sina planer utan större förändringar efter att
samrådssvaren inkommit. Vi har märkt att trots att DLV försöker underbygga sina
synpunkter väl de oftast klingar ohörda. Framför allt är det kultur- och
miljövärdena som ej respekteras och det blir sämre för
varje år. Varken nationalstadspark, fornminnen eller värdefulla träd, som
Radio-/TV-eken, respekteras.
Det
har visat sig att Skönhetsrådet, som haft ansvar för natur- och kulturminnen i
Stockholm redan i april 1935 utrett dessa ”avsedd för stadens tjänstemän som i
sin verksamhet kommer i beröring med naturminnena”. Naturminnena har beskrivits
och numrerats där och på en karta. Radio-/TV-eken har nummer 651 och ingår här
som Djurgårdsek i Sveriges, kanske Europas största och vackraste ekbestånd av
jätteekar. Efter ekens omkrets anges åldern till 600-700 år. Genom framdragande
av Spårväg City hotas också spridningsekarna i Göta Livgardes park. Nu hotas
även bendelkorsnäbbens lärkträd vid
Tegeludds-/Värtavägen av ett nytt bostadshus.
Vi
kämpar för att skyddsavstånd till boende ska införas vid Värtaverkets Seveso
II-anläggning som börjat byggas ut innan bygglovet ännu avgjorts i domstol. Vi
försöker även finna sätt att i Mark- och miljödomstolen få igenom avgifter så
att fartyg i hamn inte bullrar eller förorenar. Regeringen tillsätter utredning om att
överklaga bygglov ska kosta pengar – är detta ett hot?
Stadsbyggnadsnämnden
godkänner planen på ett högt hus i kv Väbeln 2 vid Jerum och inom KTH kommer att många studentbostäder att
byggas. Även en stor kontorsbyggnad pressas in. Ca 400 studentbostäder ska även
rymmas i ny detaljplan på Lappkärrsberget vid Ekhagen.
Planering
av en ny bro över Djurgårdsbrunnsviken vid Sjöhistoriska museet påbörjas också.
Läckaget
av stadsgas med ca 53 procent metanhalt från ledningsnätet var 29 procent år 2012
vilket innebar en dubbelt så stor klimatpåverkan per energienhet jämfört med
kolkraftverket i Hjorthagen. Ofattbart att tillstånd har givits! Det förklarar
också de ständigt höjda gastaxorna.
Glöm
ej att betala medlemsavgiften 2013 till DLV. Vi lovar att sätta tryck på att planeringen
runt Lilla Värtan ska förbättra miljön. (Inbetalningskort
bifogas.) Per Schönning, ordf.