DLV, c/o Per Olof
Fredriksson, Sa
tel 783 03 28, www.dlv.se e-mail pofredriksson@live.se
ÅRSMÖTE med FÖREDRAG
2011 års möte inleds med Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen för Stockholms
län, som talare. Mårtens stora intresse att kunna bevara den biologiska
mångfalden går inte att ta fel på och han kämpar för att Stockholm tillsammans
med kranskommunerna ska skydda och utveckla de tio gröna kilarna i länet för
att hejda utarmningen av biodiversiteten, stärka ekosystemtjänsterna och mildra
klimatförändringarna. Just nu vill han och naturskyddsföreningen bidra till
och leda diskussionen om hur Stockholms län ska växa på ett hållbart sätt
samtidigt som det skapas en attraktiv livsmiljö. Men blir det så? Mårtens
föredrag ”Policy för hållbar
stadsplanering – kopplas det verkligen till Hjorthagens exploatering?” blir
startskottet till intressanta frågor och diskussioner.
-
DLVs klagomål till EU-kommissionen om skydds- och säkerhetsavstånd vid
Värtaverket samt Högsta Förvaltningsdomstolens vägran att höra EU-domstolens tolkning
av riksintresse
-
Planerna för nya delar av Norra Djurgårdsstaden österut i Hjorthagen
-
Värtahamnens fortsatta verksamhet, stora miljöstörningar och nya
projekt tillkommer
-
Hamnverksamhetens flytt från frihamnsområdet till Norvik men Loudden
vill expandera
Därefter vidtar årsmötesförha
ALLA ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!
Har
Du förslag på nya styrelseledamöter? Ring då till Bitte Liberg tel 08-84 30 88
ordföra
Vill
Du gå med i Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening? Årsavgiften till DLV
är för pensionär/studera
Aktuella frågor våren 2010
Tung och miljöfarlig industri nya
grannar med Norra Djurgårdsstaden – jätteekar fälls
Norra
Djurgårdsstaden och Västra Liljeholmen/Lövholmen ska bli Stockholms nya
miljöstadsdelar efter Hammarby sjöstad och byggas miljösmart och energisnålt.
Dess nya invånarna ska påverka klimatet betydligt mindre än i dagens stad men här ligger en hund begraven av staden!
I Lövholmen har Cementa en kolossal cementdepå, som staden vill ersätta med nya
bostäder. Staden har ”löst” problemet så att byggföretagen som vill bygga
bostäder i Lövholmen själva får avgöra vart de ska flytta detta. Och tänk, av
en tillfällighet föreslår byggarna att det flyttas till Ropsten nedanför
Hjorthagen! En jättelik 90 meter hög
”multisilo” ska resas framför Hjorthagens bostäder intill den nya
snabbspårvägsstationen söder om Ropstens T-banestation. Den ska båtlastas två
gånger i veckan och lossas dygnet runt med en väldig ström cementlastbilar.
Staden
flyttar nu i ett Start-PM till sommaren Cementas detaljplaneenliga depå i
Lövholmen till den plats vid Hjorthagens bostäder söder om Ropstens intensiva
T-banestation där DLV 1999 föreslog bostäder+kontor på överdäckning av den
bullriga Lidingövägen som ska bli motorväg.
Samråd
om Spårväg City mellan Djurgårdsbron och Ropsten med anknytning till
Lidingöbanan har hållits. Vi anser att projektet kan bli bra men att större
hänsyn måste tas till miljön på Oxenstiernsgatan, som störs av
genomfartstrafiken. Därtill bör spårpassagen över Gärdet ligga i gräs och i
Norra Värtahamnen anser DLV att spåren ska gå Norra Hamnvägen och ej längs
Lidingövägens motorväg. Hamnen vill tillmötesgå Cementas krav för att bygga ny
cementdepå här att spårvägen ej får korsa Cementas utfart. – Varför då flytta Cementas miljöstörande depå
hit?
Fortum
Värme anmäler att man vill bygga en större ny anläggning ovan mark i
Värtaverket och eventuellt byta den djupa panneldning man avsett bygga mot
grundare. Samtidigt vill Fortum fälla jätteekarna på platsen på Värtaverket och
ej ha kvar någon spridningsväg på sitt område. Vi begärde att ekarna ska
skyddas som byggnadsminne men det vill ej länsstyrelsen. Vi har då fotograferat
alla gammelekar i Hjorthagen och begär i st att de ska skyddas som naturminne.
Fortums vill även bygga jättesilos nedanför Hjorthagens bostäder. – Varför i tätbebyggelsen?
Fortum
Värmes begäran att föra rökgaskondensatvatten från Hässelsbyverket till Bromma
reningsverk och Mälaren har nu ifrågasatts av politikerna. Stockholm Vatten
vill inte heller att Fortum ska föra rökgaskondensatvatten till Lilla Värtan
och Käppala vill inte heller ta emot det. Anledningen är att vattnet innehåller mycket giftigt
kvicksilver, kadmium, dioxiner och furaner. Värtaverket skulle få sämre
miljövillkor än Hässelbyverkets målsättning vilket vi ej godkänner.
Detaljplanen
för Norra Djurgårdsstaden togs av HFD, Högsta Förvaltningsdomstolen, som beslutar
att Nationalstadsparkens gräns kan flyttas innan kammarrätten prövat detta i
översiktsplanen för parken. Därtill bedömer HFD att mäktiga alléer och andra
vuxna träd i av staden förut dokumenterad värdekärna i Gärdets spridningsväg
för Nationalstadsparken saknar allt värde.
HFD
godkände även detaljplan för utbyggnad av Värtapiren i Lilla Värtan halvvägs
till Lidingö trots att miljödomstolen avstyrkt en utbyggnad av piren samt att
både socialstyrelsen och naturvårdsverket vid den ännu ej avgjorda prövningen
i miljööverdomstolen har motsatt sig hamnens överklagande. DLV föreslog att
utbyggnader för kryssningstrafiken istället får ske vid Stadens uthamnar tex vid
Norvik där miljööverdomstolen nu har lämnat tillstånd för hamnverksamhet.
En
ny plan för östra delen av Norra Djurgårdsstaden mot Ropsten är just nu under
utarbetande. Cirkus utbyggnad med 700 platser föröder flera ekar. Nya stora
ekar måste planteras. Idrottshögskolans nybygge har börjat. Djurgårdens krav
att få bygga på Östermalms IP är ännu inte klart. Hjorthagens IP får enligt
beslut i idrottsnämnden tre fotbollskonstgräsplaner hösten 2012.
Trots
att både miljöföreningars och boendes talerätt nu stärkts vägrar myndigheterna
ta intryck. Flera tunga överklaganden till högsta rättsinstanserna och även
anmälan av detaljplan till EU-kommissionen gör att DLVs verksamhetsrapport i år
kommer att lämnas först till årsmötet. Vi hoppas där även kunna meddela tid och
plats för ny vandring. Information med frisk motion!
Glöm
ej betala Din årsavgift till DLV (inbetalningskort
bifogas) Per Schönning, ordf.