DLV, c/o Per Olof
Fredriksson, Sa
tel 783 03 28, www.dlv.se
e-mail pofredriksson@live.se
ÅRSMÖTE med FÖREDRAG
25 års sen DLV bildades
2009 års möte i vår förening inleds med att Cecilia Obermüller, geovetare med
inriktning på miljö- och hälsa samt aktiv miljöpartist i Stockholms
kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnd berättar om Spelet om Stockholm. I dag styrs avgörande om tunga frågor helt
genom välregisserade utspel i stället för breda samförståndslösningar. Detta är
aktuellt genom de ensidiga presentationerna av Slussens och Västra Citys stora
omvandlingar nyligen. Kommande översiktsplan är också redan låst genom
presentationen av Vision 2030 utan demokratisk förankring. – Vill vi ha det så? Cecilia berättar
även om miljöpartiets syn på skyddet av den Kungliga Nationalstadsparken.
Det blir intressant att få veta och det blir säkert tillfälle
att ställa frågor om hur planer och utspel påverkar dagens boe
-
Förhandling den 7 maj i EG-domstolen om talerätten för DLV kan ändra
lagstiftningen
-
Ny översiktsplan och fördjupad översiktsplan för Nationalstadsparken i
Stockholm
-
Planerna att bygga bostäder på Kampementsbacken och vid Husarviken
-
Norra länkens trafikplats vid Hjorthagen, stora miljöstörningar och
ökade kostnader
-
Värtapiren (nuvara
Därefter vidtar årsmötesförha
ALLA ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!
Har
Du förslag på nya styrelseledamöter? Ring då till Bitte Liberg tel 08-84 30 88
ordföra
Vill
Du gå med i Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening? Årsavgiften till DLV
är för pensionär/studera
Aktuella frågor våren 2009
Lagen som gör det möjligt att
vidta åtgärder som innebär ett tillfälligt intrång eller en tillfällig skada i
en nationalstadspark börjar gälla 1 maj. 20 april tog
Stockholms kommunfullmäktige beslut om en fördjupad översiktsplan för
Stockholms del av Nationalstadsparken där 2 % av parkytan tas bort jämfört med
kartan i regeringens proposition 1994/95:3. Samtidigt upphävs beslutet att
instifta två naturreservat inom parken. Planen vägleder hur mycket exploatering
staden kan göra, inte hur stort skyddet ska
vara. Vi står i samma läge som innan Gärdesstaden byggdes för 80 år sedan. Staden
sätter nu också igång en omfattande exploatering av parken. Länsstyrelsen får
ansvar för den kungliga Nationalstadsparken men vad vill landshövdingen?
En
startpromemoria för planläggning av Albano och Teknikhöjden väster om
Lill-Jansskogen i Nationalstadsparken har antagits.
100 000 kvm institutionsbyggnader och 10 000 kvm student- och forskarbostäder planeras.
Det 5 år gamla programmet för Albano skrotas för en allt högre exploatering som
anges ”både möjlig och önskvärd”. Natur ses som hot, hus ger trygg miljö!
Syftet anges att knyta ihop bebyggelse med en landsväg där det borde vara
grönstråk i parken.
Stadsbyggnadsnämnden
vill nu ställa ut en ny översiktsplan för Stockholm. Det vi sett hittills har varit ett tämligen tunt förslag och
som i princip saknar
skydd för parker och grönområden. Planeringen för bebyggelse i den, enligt ännu
gällande översiktsplan, viktiga spridningsvägen vid Kampementsgatan fortsätter.
Ett av Gärdets få kvarvarande skogsområden raderas då ut.
Utställning av detaljplan för
västra delen av Norra Djurgårdsstaden med ca 1 200 bostäder är i faggorna.
Detaljplanen innehåller analyser om eventuell påverkan på omkringliggande miljön i nationalstadspark/Abessinien.
Här planeras två förskolor, två lekparker och specialbostäder att läggas i
Hjorthagsparken. Detaljplanen för norra delen med ca 670 bostäder är
överklagad.
Vid anläggande av en byggväg för
trafikplatsen vid Norra länken till Hjorthagen och hamnen har Vägverket utan
marklov skövlat Gärdets spridningsväg. Detta startade redan i januari och
marken har sedan fyllts upp med över en meter med sprängsten. Miljöförvaltningen
framhöll förut att sådana lösningar för huvud- och lokalvägar som kan innebära
intrång och barriär i park- och naturmark i Hjorthagsparken och Storängsbotten
är oacceptabla ur miljösynpunkt.
Kostnaderna för Hjorthagens
trafikplats har liksom för hela Norra länken stigit skyhögt och beräknas sedan
avtal om kostnader träffades
Strax intill planeras Värtapiren
att byggas ut med i storleksordningen 1 ½ gång Riddarholmen Enligt vad som sagts i miljödomstolen den
3 mars kommer bergmassorna till Värtapiren att tas från utbyggnaden av Norvik i
Nynäshamn och ej som tidigare planerats från Norra
länken och Citybanan. Fördelen är att tunga transporter genom innerstaden
minskar. Anläggande av piren innebär stora störningar för närboende både vid
byggtiden och då nya fartygsplatser tillkommer.
Redan nu är jättefärjorna i Värtabassängen mycket störande. I skissen till detaljplan
för piren ingår en helt ny tät och hög bebyggelse mot Gärdet, som tar bort
utsikten mot vattnet
Mer än fyra år efter att
södra sidan av Husarviken skövlades kom ärendet den 12 mars upp i
miljödomstolen. Staden hävdar att uppgrävning bara görs inom det område som i
översiktsplan 99 ligger utanför Nationalstadsparken. Där ljuger man för den
västligaste delen som kalhöggs i december 2008 ligger enligt den redovisningen
i Nationalstadsparken. Däremot flyttar man bort gränsen i ny plan. Dessutom
framkom efter förhandlingen att staden avser att leda bort både Starrbäcken
från Storängen och bäcken från Hjorthagen genom Hjorthagsparken i en ledning
rakt genom det albryn, som anges skyddas i detaljplan för Norra
Djurgårdsstaden. Därigenom skulle kärret mot Uggleviken torrläggas trots
ESKO-skydd för grod- och kräldjur.
Nya Östermalms parkplan är en
gedigen genomgång av grönområdena och hur de ska skötas. Stadion kan komma att
få en mindre utbyggnad. Vi anser att den ska klara fotboll och idrott.
Glöm
ej betala Din årsavgift till DLV (inbetalningskort bifogas) Per Schönning, ordf.