c/o
Fredriksson, Sandhamnsgatan 12, 115 40 Stockholm
Tel
783 49 31
ÅRSMÖTE
Klubbrummen i Servicehuset Rio,
Sandhamnsgatan 8.
Inledningsvis
talar Henrik Waldenström från
Ekoparksfonden WWF och Förbundet för Ekoparken om ”Hot och möjligheter i
Nationalstadsparken”
-
om hur det går med planerna på en destruktionsanläggning och senare
stenkross på gasverkstomten i Hjorthagen
-
om en ny trafik- och gatumiljöplan för Östermalm
-
om miljökonsekvenser av Norra länken
-
om Gasverkets planer
-
och om olika byggplaner, bl a kv Kampementet och kv Smyrna 4
Vi
börjar sedan årsmötesförhandlingarna, d v s styrelseval och vad vi skall arbeta
med det kommande året.
VÄLKOMNA!
Har
Du förslag på nya styrelseledamöter? Ring då valberedningens sammankallande,
Lennart
Wahlström, tel 660 69 63.
Vänd!
Miljöfarligt avfall från
hela Stockholm planeras att destrueras i Hjorthagen
Gatu-
och fastighetskontoret planerar att inom Gasverket och Ropstens parkeringsplats
sanera sex s k ” hot spots”. Dessa
innehåller av PAH starkt förorenade olje- och tjärrester inneslutna inom murar,
ledningar och cisterner. Vid ett förberedande samråd uppgavs att de massor som
avses saneras uppgår till ca 4.000 ton. Till saneringen skulle staden erhålla
statliga bidrag.
Vi har tidigare krävt att Stockholm ska sanera hela Gasverkstomten. Stockholm Energi betala-de 1995 ut 250 miljoner kronor till staden för en sanering. En total sanering inklusive bottnen vid Husarviken beräknas kosta över 1 miljard. Delsaneringen kostar ca 25 miljoner kronor. En vidare sanering av främst Husarviken samt Storängskroken och upplagsplatsen i väster, vilka läcker ut mycket allvarliga föroreningar i Husarviken, borde också göras.
Undan för undan har den uppgivna mängden av
föroreningar som skall tas om hand vid Ropsten ökats på från 4.000 ton till
20.000 ton trots att det är är samma avgränsade sex hot spots som ska saneras.
På den sanerade ytan i Ropsten planerar man att bygga ett parkeringshus invid
vattnet väster om värmepumpen.
Gatu- och fastighetskontoret vill även snabbt
driva igenom beslut om att uppföra en destruktionsanläggning på Gasverkstomten
intill Nationalstadsparken, för 90.000 ton av de allra miljöfarligaste
föroreningarna från tre andra f d industriområden runt om i Stockholm. De är
Ulvsunda 40000 ton, Sickla Udde 20-60000 ton och Klara Sjö 5000 ton. I dessa
fall ingår även andra giftiga metaller och oljor i föroreningarna.
Destruktionsanläggningen i Hjorthagen, som beräknas vara i drift till år 2002,
skulle gå dygnet runt och behandla 10 ton i timmen.
I dag får destruering av farliga massor enbart ske
hos SAKAB i Kumla samt i Storfors men nu vill man ha en lokal anläggning för
att minska kostnaderna och tycker att Gasverkstomten är en utmärkt plats för
diverse upplag då marken redan är i så bedrövligt och förorenat skick
Vi tror att anläggningen inte skulle klara den
bullergräns som gäller mot Nationalstadsparken norr om området och att
transporterna även skulle medföra buller för de boende i Hjorthagen och än
större trafikrisker på de redan hårt belastade gatorna genom Östermalm.
Risken
för utsläpp av illaluktande gaser liksom gifter och andra föroreningar till
Husarviken i Nationalstadsparken är överhängande. Gatu- och fastighetskontoret
anser att det räcker med att de boende i Hjorthagen får slå larm när det luktar
för mycket. Detta är mycket nonchalant!
Vi
anser att det är uteslutet att transportera 90.000 ton förorenade massor till
Gasverkstomten för en experimentell destruktion där. Verksamheten måste
bedrivas på ett för miljön mindre utsatt område. Risken finns att tidsplanen ej
håller och att än mera massor tillkommer.
Hade de 250 miljoner kronor som Stockholm Energi
betalat verkligen använts till en sanering av Gasverkstomten skulle ingen komma
på tanken att förlägga så mycket miljöfarliga och stö-rande verksamheter hit.
Vi har föreslagit att området rustas upp och används till en golfbana.
Engagerade Hjorthagsbor har startat en
namninsamling mot en destruktionsanläggning på Gasverkstomten och planerar att
hålla ett informationsmöte i Hjorthagens kyrksal preliminärt den 26 april. Om
du vill ha ytterligare information, kontakta Annika Francke tel 664 05 22.
Miljöprövning
av Gasverket i Hjorthagen
Spaltgasverket vid Hjorthagen har under alla år
drivits utan miljöprövning på ett 30 år gam-malt dispensbesked från
Naturvårdsverket. Endast fyra dagar innan den nya Miljöbalken träd-de i kraft
inkom SE GAS med en prövningsansökan till koncessionsnämnden. Därigenom
undviker man en prövning enligt den nya strängare lagstiftningen.
I SE GAS ansökan saknas uppgifter om utsläpp
från ledningsnätet. Vi anser att detta är en integrerad del i gasverkets
verksamhet eftersom den producerade gasen trycks ut på ledningsnätet från
gasverket. Vi har därför begärt att även ledningsnätet prövas i denna ansökan.
Nätet är till största delen mycket äldre än
spaltgasverket och det totala antalet rapporterade läckor under 1990-talet har
varit ca 250 stycken per år.
Vi begär stränga utsläpps- och bullervillkor gentemot Hjorthagsbebyggelsen liksom gentemot Nationalstadsparken. Vi menar också att det avtal staden tecknat med Stockholm Energi om att friskriva företaget från saneringsansvaret efter gasverksverksamheten i området är oskäligt.
Nya
byggen och planer
Stadsbyggnadskontoret
har återkommit med ett nytt förslag till detaljplan för kv Kampementet efter
att de tidigare förslagen kritiserats kraftigt. Även detta förslag ger en
mycket tung bygg-nad på krönet av Värtavägen i hörnet med Kampementsgatan. Den
fria utsikten mot Gärdets Sportfält försvinner helt norr om kvarteret. Vi anser
att om huset ska byggas måste utrymmet mellan de två huskropparna släppa igenom
solljuset så att byggnaden inte upplevs så kompakt.
Ett nytt förslag till detaljplan har behandlats i samråd för kv Smyrna 4. Vi anser att förslaget skadar Nationalstadsparkens viktiga randzon. Så gott som hela den grönklädda ytan mot Sand-hamnsgatan avverkas och de fem höga husen gör ett stort intrång i kringliggande boendemiljö.
Sjöhistoriska museet planerar att bygga ut utställningslokalerna. Detta kan göras under jord innanför muren mot Djurgårdsbrunnsviken söder om museet där det även skulle kunna bli en ny entré mot vattnet vilket skulle främja båttransporter till och från museet.
Ett programförslag för en teknologipark i Norra
Albano har lagts fram. Ny bebyggelse skulle ersätta den nuvarande
lagerverksamheten och grönområdet skulle utvecklas i enlighet med intentionerna
i lagen om Nationalstadsparken. Vi anser att kommunikationerna till området
måste förbättras framför allt via Roslagsbanan men även med snabbspårväg på
Värtabanan.
Detaljplaneprogram för
Beckholmen/Djurgårdsvarvet är ute på remiss. I huvudsak föreslås seniorbostäder
på Djurgårdsvarvet och varvsverksamhet på Beckholmen.
Ett förslag till Trafik- & gatumiljöplan för Östermalm kommer att behandlas i Östermalms stadsdelsnämnd 27 april. Nu öppnas bl a Karlavägen och Narvavägen samt ev Linnégatan för genomfartstrafik vilket vi ser vi som ett stort steg tillbaka i det trafiksäkerhetstänkande som hittills präglat arbetet med trafikplaneringen i Stockholms innerstad.
Följden
skulle bli att en ny infart etableras för Lidingötrafiken via Oxenstiernsgatan
in på Karlavägen tätt inpå de stora låg- och mellanstadieskolor, förskolor och
fritidshem som ligger där. Att trafiken samtidigt skulle hindras att köra ut på
Södra Djurgården och att direkt infart på Narvavägen från Strandvägen skulle
förbjudas talar också för att biltrafiken skulle öka än mer på bl a den redan i
dag hårt bullerdrabbade Oxenstiernsgatan än vad förslaget visar.
Vägverket har nu fått i uppdrag att visa hur en tunnelförläggning av Roslagsvägen kan göras från Roslagstull till Bergshamra. Fortfarande saknas dock en nedfart i Valhallavägen. Vi har föreslagit att en sådan skall göras vid Surbrunnsgatan så att trafikstörningarna elimineras där.
Regeringsrätten har nu givit
Vägverket rätt i bygglovet för massahantering, kross och upplag för Norra
Länken på Gasverkstomten. Lovet går dock ut 2001-09-01 men kan förlängas.
Öppet möte hålls 12 april kl
9.00, Sandhamnsgatan 51 om att flytta Preems olja till Loudden.
Ingrid Wahren avled i
februari. Vi kommer med stor tacksamhet att komma ihåg Din envisa kamp för en
bättre miljö, inte minst gentemot biltrafikens avigsidor. Vi ses i Nangijala!
Per
Schönning, ordf