c/o
Fredriksson, Sandhamnsgatan 12, 115 40 Stockholm
Tel
783 49 31
ÅRSMÖTE
Lilla salen i Hjorthagens Medborgarhus, 1 tr
ned, (intill T-banan), Artemisgatan 19
Inledningsvis
talar arkitekt Cristina Björn från
stadsbyggnadskontoret om en
fördjupad översiktsplan för Nationalstadsparken
-
om hur det går med planerna på en stenkross på gasverkstomten i
Hjorthagen och om ett förslag att i stället anlägga en golfbana och cykelbana
på området
-
om hamnen som ett stadsutvecklingsområde i en ny översiktsplan
-
om Gasverkets, Stockholms Energis och Stockholms Hamns planer
-
och om olika byggplaner, bl a ridhus och stallar på Storängsbotten och
om ny plan för kv Kavalleristen vid Lidingövägen där ridhus och stallar ligger
i dag
Vi
börjar sedan årsmötesförhandlingarna, d v s styrelseval och vad vi skall arbeta
med det kommande året.
VÄLKOMNA!
Har
Du förslag på nya styrelseledamöter? Ring då valberedningens sammankallande,
Lennart
Wahlström, tel 660 69 63.
Vänd!
Starka intressen bakom påtryckningar om nya trafikleder – Österleden i
repris
I takt med att alla trafikleder till och från Stockholm byggs ut till minst tre körfält växer trycket från en stark lobby att man nu måste bygga ut trafiklederna även inne i Stockholm. Påtryckargrupper är framför allt Stockholms Handelskammare, Stockholms Hamn, Läns-styrelsen och Landstinget, livligt påhejade av Vägföreningen och Vägverket.
Detta är inte så enkelt.
Självklart måste den stora trafikströmmen på Europaväg 4 ledas utan-för
stadskärnan. Essingeleden har därför ej ifrågasatts, knappast ens en framtida
utbyggnad av dess kapacitet. Även tillfartsvägar till Nacka och Lidingö skulle
kunna ledas utanför inner-staden men de jättelika motorvägstunnlar som den
påbörjade Södra länken och föreslagna Norra länken utgör kan dock knappast
motiveras med hänsyn till bilanvändningen i området.
Skyddet av
Nationalstadsparken tillåter inte heller en utbyggnad av Norra länken genom
Bellevues grönområden. Än mindre kan en utbyggnad av Österleden och en
Gärdestunnel accepteras. Dels skulle byggandet skära djupt in i Djurgårdens
vackraste grönområden och dels skulle de ökade trafikströmmarna skada den
skyddade Djurgårdsnaturen.
Biltrafiken utgör den allra
största källan till ohälsa hos invånarna i Stockholm. Även om bil-avgaserna nu
har högre reningsgrad så innehåller t ex diesel de mest cancerogena ämnen som
forskningen hittills har funnit. Bildäcken innehåller även cancerogena
PAH-föroreningar. Det är samtidigt mycket stora risker med att blanda bilar med
lastbilar med farligt gods i tunnlar. Även harmlösa transporter kan ta eld med
ödesdigra konsekvenser som nyligen i Mont Blanc-tunneln då minst 40 människor
ihjälbrändes under de oerhört höga temperaturer som uppstår.
Vi har i stället tagit fasta
på hur vi kan minska behovet av de jättelika trafiklederna inom vårt område. En
uppgörelse om överflyttning av transporterna med flygbränsle från tankbil till
järnväg mellan Loudden och Arlanda verkar nu vara möjlig att uppnå till år
2002. En utflytt-ning av övrig oljehantering vid Loudden kan komma att ske på
sikt. Om dessutom container- upplaget flyttas från hamnen till en plats utanför
staden kan direktdestinerade järnvägstrans-porter i stället för alla tunga
lastbilstransporter göras till fartygen så länge hamnen är kvar.
Vi har i samförstånd med
Kungliga Djurgårdens Förvaltning föreslagit att det förorenade gas-verksområdet
ställs i ordning till en golfbana för innerstadens ungdomar. Idrottsnämnden är
intresserad och Djurgårdens IF och Värtans IK har ställt sig mycket positiva
till att driva den. Annars planerar Gatu- och fastighetskontoret att lägga
stenkross och masshantering på områ-det om Norra länken byggs. Med de neddragna
väganslagen kan det dröja 10 år! Förutom en provisorisk cykelbana vill man
innan dess ej vidta några åtgärder åt det förödda området trots att man fått
250 milj för det. Regeringens tillstånd till krossen är överklagat i
Regeringsrätten.
Vi agerar även för att idrottsföreningarna ska få disponera den k-märkta gamla flyghangaren i Lindarängen som länsantikvarien rustat för 6 miljoner. Hamnen avspisade i höstas förening-arna efter fyra års förhandlande och hyrde ut träbyggnaden till lager för petroleumprodukter åt Petrolia AB trots att hamnen t o m fått intrångsersättning med 5 miljoner för att den inte kunde användas för hamnverksamhet. Vi anser att förfarandet är både oskickligt och olagligt!
Utbyggnad av vattenpumparna i Lilla Värtan
Stockholm Energi vill
komplettera värmepumps- och kylanläggningen i Ropsten med nya intagsledningar
och nya utsläpp i Lilla Värtan och öka kapaciteten med 50 %. Redan i dag råder
mycket starka strömvirvlar i vattnet vid verket norr om Lidingöbron. Stora
trädgrenar och stockar kastas runt i vattnet och vi anser att man måste klara
att skydda passerande båtar och att hindra bottengifterna från att spridas.
Per Schönning, ordf