c/o
Fredriksson, Sandhamnsgatan 12, 115 40 Stockholm
Tel
783 49 31
ÅRSMÖTE
Samlingssalen i Servicehuset Rio,
Sandhamnsgatan 8.
Inledningsvis
talar slottsfogde Harald von Knorring,
Kungliga Djurgårdens Förvaltning, om förvaltningens verksamhet vars område
omfattar en stor del av Nationalstadsparken
-
om hur det går med planerna på Norra Länken och Österleden,
-
om olika byggplaner, bl a kv Förrådsbacken med ett nytt parkeringshus
åt Sveriges Radio
. och förslaget till ”Campus
för konst” i Konstfack och delar av Gärdesskolan
-
om Värtaverkets expansionsplaner
-
och om Gasolbilsolyckan och dess konsekvenser.
Vi
börjar sedan årsmötesförhandlingarna, d v s styrelseval och vad vi skall arbeta
med det kommande året.
VÄLKOMNA!
Har
Du förslag på nya styrelseledamöter? Ring då valberedningens sammankallande,
Lennart
Wahlström, tel 660 69 63.
Vänd!
Gasolyckan på Gärdet får inte upprepas - en gång till!
Tankbilsolyckan på
Tegeluddsvägen den 13 februari kunde lätt ha blivit den värsta katastrof som
hittills inträffat i Stockholm. Den tunga tankbilen och dess släp var fullastad
med gasol som genom stor tur inte flög i luften när lasten började läcka. I
bostadshusen mittemot fanns många oroliga som bara kunde vänta på att de
högexplosiva gaserna skulle sluta strömma ut. För några år sedan krockade en
fullastad gastankbil med en SL-buss på exakt samma ställe varvid tanksläpet
brakade rakt in i väggen i ett hus och välte över två personbilar!
Vi krävde omedelbart att
Länsstyrelsen skulle förbjuda all trafik av de brandfarliga tankbils-transporterna till och från
Värtan-Frihamnen. I första hand måste transporterna bort från både
Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen och ledas direkt ut på Lidingövägen från
både gasver-ket och hamnen. Gasolomlastningen måste också snarast utlokaliseras
så att gasol över huvud taget inte behöver transporteras genom bostadsområdena.
Alla andra tunga transporter av containrar, olja och gaser måste även i
möjligaste mån flyttas till den nyupprustade järnvägen i hamnen. Vårt krav att
flytta ut oljehamnen på sikt kvarstår. Läs även bifogade flygblad!
Nog
märks det att den omgivande Nationalstadsparken gör vårt område attraktivt att
bygga i! Det är då i högsta grad oroande att stadsbyggnadskontoret vill låta
Finlands ambassad börja bygga parkeringshuset åt Sveriges TV direkt i
parkgränsen trots att samtliga remissinstanser varit negativa. P-huset har
också vuxit med 25 % på längden. Byggs det ändå måste det ligga helt under jord
och kombineras med utfyllnad och trädplantering mot Nationalstadsparken!
Vasakronans
försök att genom bygglov få bygga på en inglasad våning på det redan alltför
höga f d FOA-huset i kvarteret Garnisonen har nu stoppats. I stället rivs de
gamla tekniska anordningarna på byggnadens tak. Regeringsrätten ska även avgöra
om ändamålsändringen i detaljplanen
skulle kunna godkänna kravet på en rivning av de fyra översta våningarna.
Ett
förslag att samla sex konstnärliga högskolor till Konstfacksområdet, ”Campus
för konst”, har presenterats. Dessa är Danshögskolan, Dramatiska institutet,
Konstfack, Kungl. Musik-högskolan (med Edsbergs Musikinstitut), Operahögskolan
och Teaterhögskolan. Vi ser inte positivt till en så stor nyetablering i detta
känsliga område utan föreslår att något av de andra alternativen utreds. Ev kan
vi tänka oss att bygga delar inom kvarteret Garnisonen.
Vi har även föreslagit en förläggning till Frihamnen i samband med ombyggnad av ett indust-rihus vid Tegeluddsvägen 64. Anslutande hus på södra sidan av Östhammarsgatan vill vi ska bli student- eller äldrebostäder. På andra sidan av Tegeluddsvägen önskar man uppföra ett magasin. Vi vill dock ha kvar utsikten mot hamnen och anser att den stela miljön på Tegel-uddsvägen samtidigt måste förbättras genom trädplantering och en dubbelriktad cykelbana.
En
trädplan för Östermalm utom Gärdet har presenterats som innehåller förslag till
ny allé-plantering framför allt på de bullerutsatta kringfartsgatorna. Vi
önskar också skötselplaner för utsatta träd som den gamla eken på
Oxenstiernsgatan. Samtidigt har en cykelplan tagits fram vilket är positivt men
vi anser att utbyggnadstakten är för långsam speciellt som SL redan i sommar
vill införa ledbussar på innerstadens bussnät. Ledbussar och cyklar går ej bra
ihop.
Årsmötet
beslöt förra året att höja medlemsavgiften 1998 p g a höjda portokostnader m m.
Inbetalningskort bifogas med detta utskick.
Per Schönning, ordf